Ohjeita kuntorasteille osallistuville

Oheisten ohjeiden lisäksi muista, että rastien järjestäjät antavat mielellään lisätietoja ja opastavat aloittelevia suunnistajia! Tervetuloa rasteille!

Tästä linkistä voit ladata yllä olevan ohjeen pdf-tiedostona itsellesi.

Iltarasteilla metsäänlähtöaika on normaalisti klo 17:00-18:30, poikkeuksena yösuunnistus ja syksyn aikaistettu aikataulu. Kuntorastikalenteri ja mahdolliset poikkeukset löytyvät kuntorastien pääsivulta.

Ota mukaan

  • kompassi (helpoilla radoilla ei välttämätön)
  • karttamuovi (näitä voi hankkia myös kartanmyyntipisteestä)
  • EMIT-leimauskortti (näitä voi myös vuokrata järjestäjältä)

Mikäli innostut suunnistamisesta ja käyt rasteilla säännöllisesti on järkevämpää hankkia oma EMIT-leimauskortti. Uusia EMIT-kortteja on seuralla kauden alussa myynnissä. Hanki oma EMIT-kortti klikkaamalla tästä.

Pukeutuminen

Pukeudu pitkähihaisiin ja -lahkeisiin varusteisiin. Näin säästät itsesi mahdollisilta oksien yms. naarmuilta. Kengiksi sopii hyvin lenkkarit, mutta nastarit antavat paremmin pitoa liukkailla pinnoilla, kuten puunrungoilla, kallioilla, jne.

Radat ja kartat

Kartan saat ostettua kartanmyyntipisteestä. Hinnat löydät täältä.

Radat on luokiteltu niiden pituuden ja vaativuuden mukaan.

Normaalisti voit valita kuudesta ratavaihtoehdoista kuntosi ja taitosi perusteella sopivan haasteellisen radan. Vaativat vaikeammat radat ovat pituudeltaan noin 3, 5 ja 7 km. Normaali 4 km rata sopii suunnistuksen perusteet hallitsevalle ja 3 km helppo rata perustaitoja opetteleville ja junioreille. Rastireitti on naruopasteinen rata lapsille.

Tutustu kartanmyyntiseinällä oleviin mallikarttoihin ennen metsään lähtemistä. Mallikartoissa voi olla karttojen painon jälkeen tulleita muutoksia esim. kiellettyjä alueita, infoa kelien aiheuttamista muutoksista kuten joskus ollut joku tulviva oja yms.

Kartassa on valmiina rastiympyrät, reitti ja rastimääritteet (kivi, jyrkänne, jne.). Suunnittele reittisi rauhassa ainakin muutamalle ensimmäiselle rastivälille.

Muistathan myös nämä

  • Osallistut omalla vastuullasi kuntorastitapahtumaan.
  • Vaikka olisit keskeyttänyt, on ehdottomasti ilmoittauduttava tulospalveluun turhien etsintöjen välttämiseksi.
  • Jokainen suunnistaja on velvollinen auttamaan loukkaantunutta tai muuten apua tarvitsevaa.
  • Myös kartan lukemisessa on avunanto sallittua kuntorasteilla.
  • Pihoihin ja viljellyille pelloille meno on ehdottomasti kielletty.
  • Vältä kulkemista juuri istutetuissa taimikoissa.
  • Tarkalla kartanlukemisella saavutat varmasti paremman lopputuloksen kuin sattumanvaraisella höntyilyllä.
  • Pidä karttaa kädessäsi niin, että voit seurata peukalolla suoraan kulkusuuntaan reittiäsi.
  • Älä luota edellä menevään suunnistajaan, hän voi olla menossa eri rastille kuin sinä.

Tulokset ja loppuspekulointi

Rastien jälkeen näet tulokset ja väliajat kuntorastien pääsivulta, josta löytyy linkki myös OGraph-tuloksiin ja Reittihärveliin. Ohje reittihärvelin käyttöön tässä.

Muita hyviä suunnistajan linkkejä

Kuntosuunnistajan ohjeet
Suunnistuksen alkeet
Suunnistuksen lajisäännöt
Suunnistus ja jokamiehenoikeus

 


 

JRV:N KANSSA YHTEISTYÖSSÄ:

 

 

 

Powered By Drupal